Bánk Bán - operafilm

English


Rendezte: Káel Csaba
Operatőr: Zsigmond Vilmos



A Bánk Bán című filmen viszonylag sokat dolgoztunk, számos jelenetet módosítottunk digitálisan. A mozinézők azonban ezt szerencsére nem nagyon vették észre, hiszen a trükkök mindegyike - kivéve a főcímet - úgynevezett "nem látható" trükk volt. A módosított jelenetek egy részében az esetleges hibákat - belógó kábel, lámpatest stb.- retusáltuk ki, máskor pedig nehezen leforgatható képi elemeket - villám, fénycsóva - hoztunk létre. Az alábbiakban azokról a trükkökről lesz szó, melyek készítésében részt vettem.

 

Rózsaszirmok


A film egyik kulcsjelenetében Gertrúd vonul be királyi pompával a trónterembe. A feladat az volt, hogy a vörös szőnyegre hullajtott rózsaszirmokat dúsítsuk fel digitálisan. Mint mindig, itt is referenciák gyűjtésével kezdtem a munkát. A piacon vásároltam mindenféle rózsát amit találtam, majd a letépkedett szirmokat beszkenneltem (nőnemű kollégáim nem kis bánatára).

szkennelt rózsaszirom textúra


A szirmoknak kézzel rajzoltam maszkot, így mint textúra fel lehetett használni a Mayában. A szirmok mozgását mindenképpen dinamikai szimulációval kellett létrehozni, már csak a nagy számuk miatt is. Mayában két lehetőség van objektumok fizikai szimulációjára: vagy részecskéket vagy szilárd testeket használhatunk. Mivel az utóbbi megoldás sokkal hosszabb szimulációs időt igényelt volna, részecskéket használtam. A részecskékkel egyedül az volt a probléma, hogy - mivel pontszerűek - nem rendelkeznek orientációval. Ez azt jelentette, hogy mikor minden részecskéhez hozzárendeltem egy szirom modellt - 6 különböző szirmot használtam -, akkor azok ugyanarra néztek és nem forogtak a levegőben. Mind a hulló szirmok kavargását, mind a forgásukat turbulencia típusú erőhatásokkal hoztam létre. Nagy szerencse volt, hogy az eredeti forgatott anyagban is sok "ál szirmot" használtak, melyek - mivel papírból voltak - teljesen máshogy mozogtak mint az eredeti szirmok, így nem volt egyáltalán feltűnő, hogy a digitális szirmok nem követik pontosan a valódi szirmok mozgását.

maya részecskék mint szirmok
Digitális szirmok, melyeket részecskék (particles) irányítanak.

Végül az alkotók kérésére csak fehér és sárga szirmokat használtunk fel. Az utólag létrehozott szirom esőt ahol lehetett úgy időzítettük, hogy az eredeti szirmokkal összhangban legyenek. Persze azt sajnos nem lehetett megoldani, hogy utólag illesszünk az anyagba szirmokat szóró szolgákat, így néhol nem igazán derül ki a nézőnek, hogy azok honnan is hullottak. De szerencsére ez a gyanútlan megfigyelőnek nem szúr szemet.

renderelt rózsaszirmok maya

renderelt rózsaszirmok maya

renderelt rózsaszirmok maya
Minden "szirom-csomagot" külön rendereltünk le és kompozitáltuk a forgatott anyagra.

Természetesen nem volt elegendő csupán a szirmok korrekt mozgásáról gondoskodni, hanem az eredeti és a virtuális szirmokat "filmező" kamera mozgását is illeszteni kellett. Ez azt jelentette, hogy az eredeti anyagban pontokat kellett lekövetni, melyek alapján a virtuális kamera pályája megegyezett az eredeti kameráéval.

Bánk Bán film eredeti kép
renderelt szirmokkal
Előtte és utána.



Előtte és utána.



Előtte és utána.


Felhők, villámok


A film egyik legdrámaibb jelenete - melyben Melinda a Dunába fullad - egy viharos éjjelen játszódik. A sötét, gomolygó felhőket nappali felvételek átalakításával hoztuk létre. Ez a megközelítés a villámok létrehozását is megkönnyítette, hiszen könnyen meg tudtuk oldani, hogy a felhőtakaró egy pillanatra kvilágosodjon. Éjjeli felvételek használatánál - melyeket igen körülményes lett volna leforgatni, nem állt volna rendelkezésre ez az értékes képi információ.

Eredeti Felhő
Az eredeti forgatott anyag.


Fényelés után
Átalakított színvilág.


színvilág verziók
Több verzió is elkészült, míg sikerült az alkotók pontos elképzelését megvalósítani.


maya villám
A villámot Mayában készítettem és utólag kompozitáltam a felhőkre.



Égő fa kidőlése


A viharban becsapódik egy villám a Melinda melletti fába, mely felgyullad és kidől. Ez az égő fa különösen nagy hangsúlyt kapott a jelenet drámaiságának kiemelésében. Bár a pirotechnikusok segítségével kétségtelenül nagyon látványosra sikerült a forgatott anyag is, ránk várt a feladat, hogy a villám becsapódását elkészítsük és látványosabbá tegyük a fa kigyulladását.


Bánk Bán film forgatás

(Káel Csaba) Bánk Bán film forgatás
Egy "kellék-fa" felgyújtása, majd kidöntése a forgatás helyszínén.


A trükk több összetevőből állt. A villám becsapódásának pillanatában a háttérbe kellett illeszteni a felvillanó felhőket, melyek természetesen nem láthatóak az eredeti felvételeken. A becsapódás pillanatában a fa törzséből szikrák robbantak ki, melyeket némileg feldúsítottam. A Mayával készített részecskék mozgása szinte tökéletesen megegyezett az eredeti szikrák hullásával, ezért észre sem venni a változtatást. Az apró részletek kedvéért még egy leszakadó faágat is készítettem, melyet még én is nagyon koncentrálva veszek észre a végleges filmen. Ez az egyik olyan apróság, amit valószínűleg csak a megszállott DVD nézők láthatnak meg ha kikockázzák a jelenetet...


lehulló digitális ágacska - maya
A lehulló digitális ágacska.


Bánk Bán film eredeti és módosított képkockák
Az eredeti (bal) és a némiképp módosított (jobb) képkockák.


A becsapódó villám hatására a fa kidől és a koronája lángba borul. Mivel a forgatáson csak a fa törzsét gyújtották fel, ezért szükséges volt utólag 3D tüzet generálni. A fa primitív modelljének elkészítése után elkészítettem a kidőlés animációját úgy, hogy a 3D fa mozgása pontosan illeszkedett a felvételekel látható mozgáshoz. Így a 3D fából kicsapó lángnyelvek pontosan illeszkedtek a forgatott anyagba. A tűz elkészítéséhez a Maya beépített eszközeit használtam, természetesen a számtalan paraméter átállításával. Animált textúrák segítségével elértem, hogy az oldalsó ágak először a törzs közelében gyulladnak ki, majd a lángok továbbterjednek az ágak vége felé.


Bánk Bán film eredeti jelenet

Bánk Bán film speciális effektus maya
Az eredeti (bal) fa és a 3D lángokkal felgyújtott (jobb) verzió.


 

 

VISSZA